Belangrijke informatie:
Lees hier de maatregelen als gevolg van COVID-19 virus ter ondersteuning van alle salons
in Nederland die werken met de Professionele Producten Divisie van L’Oréal.

Meer informatie
Terug naar overzicht
REDKEN

Siko van Berkel

Siko van Berkel (1980) is haarstylist en kapper met een spraakmakende salon In De Jordaan in Amsterdam. Na een carrière bij Le Souk, partnership bij Mogeen en veel werk achter de schermen van (inter)nationale tijdschriften, is hij nu van zins ‘breed te gaan ondernemen’. Daarnaast doet hij aan educatie. Siko heeft als Redken artist een backstage mode-CV van Amsterdam tot Parijs tot Milaan en New York. Zijn vlieguren maakte hij niet alleen in de salons, maar vooral ook bij shoots voor VOGUE, LINDA, &C, ELLE, Vanity Fair, Blend en Glamcult.

Siko Siko

Hair artist zijn is... ‘Een rotvak als je er niet kapot veel van houdt. Het is een vak waarbij je de hele dag onder de haren zit, mensen entertaint, het is fysiek zwaar. Je moet er dus heel veel van houden en zorgen dat je er je creativeiteit in kwijt kunt, dat je er in durft te verdwijnen en los durft te laten. Dat je er iedere keer iets van jezelf in legt en zo wat je maakt meegroeit met je persoonlijke ontwikkeling. Anders word je uitvoerend producent. Het onderdeel hulpverlener’ vind ik het allerleukst. Als je de passie ervoor hebt is het prachtig, omdat je er zoveel kanten mee op kunt. En als je helemaal jezelf bent, krijg je ook de klantenkring die bij je past.’

Je grootste talent? ‘Ik denk dat ik door een rare jeugd een extreem ontwikkelde rechterhersenhelft heb en een minder ontwikkelde linker-. Creatief denken gaat gemakkelijker. Maar de boekhouding weer helemaal niet.’

Met haar werken is ook... ‘Eten! Ik vergelijk kappers dan ook graag met koks. Het bereiden van eten is hetzelfde als het maken van haar. Als je in laagjes werkt met producten heb je eerst de prep, dat kunnen 3 of 4 producten zijn, en daarna ga je vorm maken. Als die er is komt de structuur. Als die drie samenkomen is het net als bij een mooi gerecht.’

Waarom Siko? ‘Geen flauw idee. Ik denk omdat ik haarstylist ben, en in het DNA van Redken zitten de modische elementen. Ik maak al mijn haar op shoots alleen maar met Redken producten omdat ze zo goed zijn. Ik kan er alles mee maken. We kleuren in de zaak ook iedereen met Redken.’

Wat maakt de mens verder mooi? ‘Als het echt is, real. Anna Wintour heeft een geweldige strakke bob waar ik normaalgesproken een hekel aan heb, maar het werkt bij haar, omdat het echt is. Ik kijk naar jou, naar je kleding en je haar en ik knip je in een proces van 45 minuten waarvan ik niet weet waar het eindigt. Maar het is wel echt.’

Een topdag is voor jou... ‘Als ik voor een shoot heel nerveus ben geweest en het achter de rug is en het is goed gegaan. Dan is de ontlading heel groot. Ik ben van de generatie die sfeer niet zo heel belangrijk vindt, als het resultaat maar goed is.’

Hèt haarproduct? ‘Fashionwaves van Redken. Het is een zoutspray. En ik kan niks zonder zoutspray. Als ik die niet in mijn tas heb, kan ik niet werken.’

Creatief denken gaat gemakkelijker
Maar de boekhouding weer helemaal niet

Bert de Zeeuw

Bert de Zeeuw (1966) is Redken Artist, woont in Amsterdam, en runt maar liefst 3 salons in Ede, waar hij is geboren en getogen. Hij werkt in deze 3 bedrijven met 28 mensen. ‘Think global, act local’ is dan ook zijn motto. Bert denkt niet in beperkingen maar in uitdagingen. ‘Als mensen zeggen dat iets niet kan geloof ik dat nooit.’ Bert heeft 60% van zijn klanten uit Ede en 40% trouwe klanten uit de rest van het land, veel daarvan uit het Gooi. Ze zijn trouw aan ‘People Behind the Mirror’ vanwege de persoonlijke aandacht die ze er krijgen, Berts specialiteit. ‘Als ze binnenkomen gaat er een laatje open van herinneringen: hoe is het gegaan? Maar er wordt ook een lange termijn plan gemaakt. Zo is er echte betrokkenheid bij de klant.’ Daarnaast is Bert een geweldige coach voor (jong) Redken talent en deelt hij met liefde zijn in al die jaren opgedane kennis.

Bert Bert

Hair artist zijn is... ‘Leven. Passie. Ik kan ook niets anders. En heb nooit iets anders willen worden. Op de lagere school zei ik dat al. Ik heb mijn hele carrière al helemaal uitgestippeld toen ik jong was. Op mijn 23ste begon ik al voor mezelf.’

Waarom Bert? ‘In de jaren tachtig/negentig, toen ik begon, had ik bij de kassa altijd een goede en tevreden klant staan, en is L’Oréal opgevallen. Ze vroegen of ik eens op het podium wilde staan voor ze, om een brug te slaan tussen de kappers en de firma. Dat ging goed, en na een periode bij Haute Coiffure Française vroeg L’Oréal Professionnel mij als educatie artist. Nu probeer ik zelf mensen verder te brengen, door ze te coachen en ze de kneepjes van het presenteren te leren.’

Je grootste talent? Ik ben een storyteller en hou ervan mensen te verbinden. Ik kan mezelf kwetsbaar opstellen omdat ik het niet meer ben. Ik zie ook onder ogen wat ik niet heb gedaan, en hoe ik dat kan veranderen.’

Met haar werken is ook... ‘Vormgeving, 3-dimensionaal. Wij sculpten, net als een beeldhouwer. We vormen, bouwen. Haar is te vergelijken met een stof: je kunt de textuur veranderen en het kan ook net als mode voorop-lopen. Maar loop niet te ver vooruit. Onze mode is op het moment. We kunnen in stappen naar dat moment toewerken door vooruit te denken.’

Wat maakt de mens verder mooi? ‘Innerlijke schoonheid. Je hoeft niet knap te zijn maar denk na over je pluspunten. Kijk niet naar wat lelijk is, maar naar wat mooi is. Uitstraling, lekker in je vel zitten is het allerbelangrijkst.’

Een topdag is voor jou... ‘Als klanten de zaak zwevend verlaten en voor één dag prinses waren. Wij zijn personal assistant. Leuke mensen, mooi werk maken en een gelukkig team is mijn streven.’

Hèt haarproduct? ‘Voor mezelf een heel harde gel. Voor de klant One United van Redken, alle klanten moeten die meenemen omdat er alles in zit wat je nodig hebt voor goed haar.’

Als klanten de zaak zwevend verlaten
en voor één dag prinses waren.

Boudewijn Jurriaans

Boudewijn Jurriaans (1985) werkte 10 jaar in de horeca voordat hij besloot kapper en barber te worden. Inmiddels is Boudewijn bekend onder de naam Barber Birdman en is hij een gevestigde naam in de barberscene. Als eigenaar van Amsterdam Dandy in de binnenstad van Haarlem en reist hij daarnaast als international educator voor Redken de hele wereld over om shows te geven. Zo komt hij op plekken waar hij anders nooit zou komen. Zijn agenda is vol, dat wel.

Boudewijn Boudewijn

Hair artist zijn is... ‘Iets waar ik nooit wist dat ik het altijd al heb willen doen. Ik kon niks vinden waar ik me helemaal in kon verplaatsen, totdat dit op mijn pad kwam. Ik ben in 2014 begonnen, toen ik 30 was, want heb eerst 10 jaar horeca gedaan. Ik ben in de leer gegaan in Amsterdam, heb een aantal maanden in Dublin gezeten en daar hebben zij mij de finesses bijgebracht. Na 4 jaar wilde ik het voor mezelf doen. Ondernemen is pittig, ik heb het misschien onderschat maar ik vind het heel erg leuk.’

Waarom Boudewijn? ‘Ik ben International Artist voor Redken, heb daarvoor heel wat merken afgewezen omdat ik er niks bij voelde. Op een gegeven moment kwam Redken en daar had ik wèl een goed gevoel bij. Ik kon er groeien als educator, kreeg mooie kansen en het team is heel erg leuk. Ik geef elke week wel ergens een training.’

Je grootste talent? ‘Naast knippen? Ik heb horen zeggen dat ik mensen kan enthousiasmeren, als ik een bepaald gevoel heb kan ik dat overbrengen bij andere mensen. Ik werk aanstekelijk, kan mensen meekrijgen.’

Met haar werken is ook... ‘Maatwerk. Een kapsel is als een maatpak. Het moet op maat gemaakt worden, dan alleen zit het goed. Kopiëren kan niet, want je hebt te maken met de valling van het haar, de groei, de volheid etc. Haar is heel persoonlijk. Wij knippen en scheren heren maar doen ook vrouwen als ze een tof opgeschoren kapsel willen.’

Wat maakt de mens verder mooi? ‘Een grote glimlach en lieve ogen.’

Een topdag is voor jou... ‘Als er echt hard gewerkt is met zijn allen, we leuke klanten hebben gehad met leuke kapsels en we na die dag met zijn allen een biertje drinken.’

Hèt haarproduct? ‘Redken Brews, en daarvan met name de Outplay Texture Pommade, die kan er bij iedereen wel in, zo veelzijdig is dat product.’

Een kapsel is als een maatpak.

Nicole van der Linden

Nicole van der Linden (1985) won in 2017 de Redken Color Award en een jaar later de International Creative Hair Color Award van Behind the Chairs. Van de 314.000 nominaties uit 80 landen mocht Nicole de award mee naar huis nemen. Sinds dit jaar is ze international Redken artist en dat betekent dat ze qua carrière in een achtbaan zit en vaker te zien is op televisie en magazines. Geen punt, want deze gepassioneerde dame uit Twente is er helemaal klaar voor.

Nicole Nicole

Hair artist zijn is... ‘De naam kapper is wat ouderwets vind ik, je doet zoveel meer dan dat. Hair artist dekt de lading beter. Ik begon op mijn 16e met de opleiding en sindsdien is haar mijn passie, ook door het werken met mensen. Op mijn nachtkastje ligt altijd een notitieboekje waarin ik inspiratie kan noteren om vervolgens verder te slapen.’

Waarom Nicole? ‘Vanwege mijn creativiteit en ik leg de lat hoog. Ik wil dingen nog beter doen dan ik denk dat ik ze kan doen. Ik mag dan een down to earth Twents meisje zijn, met die insteek kom ik binnen. Ik geloof dat als je dingen uit passie doet het anders voelt dan werk. Natuurlijk zijn er regels, maar als je met plezier werkt beleef je die anders.’

Je grootste talent? ‘Ik houd erg van òf natuurlijk haar òf heel artistiek haar. Ik ga in beide net iets verder. Geef natuurlijk haar net even dat parelmoer gloedje. De één is wat creatiever dan de ander, maar als je doet en dúrft en leert van je fouten kun je je enorm ontwikkelen. Ik heb heus ook heel lelijke dingen gemaakt en daardoor juist ingezien dat het anders kon.’

Met haar werken is ook... ‘Ik vergelijk haarkleur graag met de natuur. In de natuur is niet alles verticaal maar juist vaak horizontaal gekleurd, let maar eens op de vacht van dieren. Ik kleur dus vaak horizontaal in plaats van vertikaal, je ziet het verschil als het haar beweegt. En knippen is een soort beeldhouwen vind ik en kleuren lijkt op shapen en contouren net als bij make-up.’

Wat maakt de mens verder mooi? ‘Uitstraling. Als je lekker in je vel zit dan straal je dat uit. Daar moet je wel aan werken. Ik vind het heerlijk om samen met de klant in de spiegel te kijken en iemands sterke punten te accentueren. Dan komt ook die glimlach mooi naar voren.’

Een topdag is voor jou... ‘De glimlach op het gezicht van de klant. Ik heb in de loop der jaren een nepglimlach leren onderscheiden van een echte. En als die glimlach ècht is, of dat nu in de salon is of op een training, dan geniet ik daar nog lang van na.’

Hèt haarproduct? ‘Eéntje is heel lastig, maar op dit moment is dat de Play Safe 230 °C van Redken. Die verzorgt en beschermt tot je haar tot 230 graden. Tools worden door mensen steeds heter gezet om snel te stylen en dit product geeft dan bescherming en verzorging.’

En als die glimlach ècht is, of dat nu in de salon is of op een training, dan geniet ik daar nog lang van na

Wil je meer zien van L’Artist? Bekijk voor inspiratie de Instagram